مقالاتمقالات تخصصی

با منسوجات فنی یا Technical Textile آشنا شویم

منسوجات فنی Technical Textile چیست و به چه نوع منسوجاتی، منسوجات فنی گفته می شود؟

منسوجات فنی یا Technical Textile

محدوده گسترده ای از مدل های متعدد بافته شده ها،منسوجات بی بافت و حتی الیاف ها را میتوان منسوجات فنی نامید که نظر به تنوع وسیع استفاده از منسوجات نبافته در کاربردهای متفاوت فنی، منسوجات بی بافت جایگاه ویژه ای در Technical Textile ها دارند.

منسوجات فنی یا Technical Textile
منسوجات فنی یا Technical Textile

با توجه به همین مساله در بسیاری از موارد، نمایشگاه های مرتبط با صنعت بی بافت و منسوجات فنی به صورت یک فستیوال مشترک برگزار می شود. حتی شاهد آن هستیم که در نمایشگاه های صنعت بی بافت، صنایع منسوجات فنی غیر بی بافت هم حضور گسترده دارند!

منسوجات فنی بافته شده در برگیرنده انواع پارچه های تاروپودی، پارچه های حلقوی ـ تاری و… می باشد که در انواع متفاوت و مواد گوناگون به منظور تأمین کاربردهای خاص در صنایع مختلف به مصرف می رسند. هرچند که منسوجات فنی بافته شده به نسبت منسوجات فنی نبافته سهم اندکی دارند.

منسوجات فنی نبافته چیست
منسوجات فنی نبافته چیست

دسته اصلی Technical Textile ها منسوجات بی بافت فنی هستند که بخش فراوانی از منسوجات فنی را شامل می شوند که در صنایع بسته بندی، البسه محافظتی، پوشش های بیمارستانی، خودرو سازی، فیلترهای صنعتی، تولید مبلمان و… کاربردهای بی شماری دارند، یکی از موارد مهم، ژئوتکستایل ها هستند که به عنوان مصالح ساختمانی ، جاده سازی، راه سازی، سدسازی و مصالح انواع سازه ها و بناها مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از کاربردهای ژئوتکستایل ویژگی های مورد نیاز منحصراً توسط منسوجات نبافته تأمین می گردد و هیچ منسوج دیگری قابلیت جایگزینی با آنها را ندارد. در باب کاربرد های ژئوتکستایل ها مقاله ای در اسپان باند لند منتشر کرده ایم که در صورت تمایل میتوانید از لینک زیر به مطالعه آن بپردازید:

کاربرد پارچه های اسپان باند در صنعت راه و ساختمان

استفاده از ژئوتکستایل موجب افزایش عمر مفید سازه ها، جاده، کانال، سد و ساختمان می شود، هزینه ای که ایجاد می کند بسیار ناچیز است و سرعت کار را افزایش می دهد، تا چندی پیش تصور این که ساختمانی در دریا پیشروی داشته باشد از جهت اقتصادی غیر ممکن بود، یک اسکله نفتی که در درون دریا قرار می گیرد برای استحکام در دریا نیازمند شمع کوبی های عظیم و تزریق های پرهزینه بتوندر اعماق دریاست اما اکنون پروژه ای مانند پالم دوبی با استفاده از ژئوتکستایل احداث شده است. بدون بهره گیری از ژئوتکستایل، عملیات پیش روی زمین در دریا و احداث ساختمان در آن از نظر اقتصادی ممکن نیست.

در مقالات بعدی سایت اسپان باند لند شما میتوانید مطالب بیشتری در این باب پیدا کرده و نظرات خود را با ما در میان قرار دهید.

علی محمدی

علی علاقه زیادی به تکنولوژی های روز دارد، او در وبسایتهای مختلفی کار تولید محتوای تخصصی را بر عهده دارد و در اسپان باند لند به عنوان سردبیر سایت فعال است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا