مقالاتمقالات تخصصی

پلیمرهای مورد استفاده در پارچه های اسپان باند

پلیمرهای مورد استفاده در پارچه های اسپان باند به پلی پروپیلن و پلی استر محدود نبوده و تنوع ساختاری بالایی را میتوان با انواع پلیمرها در اسپان باند ایجاد نمود. از این رو در این مقاله اختصاصی اسپان باند لند به این پلیمر ها پرداخته ایم.

پلیمرهای مورد استفاده در پارچه های اسپان باند

پلیمرهای مورد استفاده در پارچه های اسپان باند به پلی پروپیلن و پلی استر محدود نبوده و تنوع ساختاری بالایی را میتوان با انواع پلیمرها در اسپان باند ایجاد نمود. از این رو در این مقاله اختصاصی اسپان باند لند به این پلیمر ها پرداخته ایم.

عموما پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا و یا با توزیع مولکولی گسترده مانند PP,PET,  ,پلی آمید و … می توانند در فرآیند اسپان باندینگ برای ساخت شبکه های یکنواخت استفاده شوند. پلیمرهای با ویسکوزیته ذوب متوسط که معمولا برای ساخت پارچه های اسپان باند به وسیله melt-spinning استفاده میشوند در این فرآیند نیز قابل استفاده می باشند.

  • پلی پروپیلن (PP):اسپان باند پلی پروپیلن

پلی پروپیلن ایزو تاکتیک بیشترین استفاده را در تولید پارچه های بی بافت به روش اسپان باندینگ دارد. PP بیشترین بازده را (گرماژ- مقدار پارچه بر کیلوگرم) یا حداقل هزینه و پوشش دهی مناسب به دلیل چگالی پایینش ایجاد نماید. امروزه پیشرفت های قابل توجهی در تولید رزین های پلی پروپیلنی و افزودنی هایش از زمانی که اولین پارچه های اسپان باند در دهه 1960 به بازار وارد شد، انجام شده است.

اگر چه پلی پروپیلن های ناپایدار در معرض نور UV به سرعت تخریب می شوند، ثابت شده است استفاده از تثبیت کننده ها اجازه میدهد این پارچه ها چندین سال در استفاده های خارجی و محیط باز بدون اینکه خواص خود را از دست دهندپلیمرهای اسپان باند باقی بمانند.

برای کاهش هزینه ها ، ضایعات و پارچه های با کیفیت پایین تر جدا سازی شده و با مقادیر اندکی پلیمر تازه جهت تولید پارچه های درجه یک مخلوط میشوند که این مورد می تواند در صنعت شدیدا رقابی امروز بسیار مهم و مفید باشد.

  • اسپان باند پلی استر:

در شماری از محصولات از مواد اسپان باند پلی استر که مواد گرانی میباشند، استفاده میشود که مزایای به خصوصی را نسبت به PP ارائه می دهد. بر خلاف اسپان باند PP ضایعات پلی استری به راحتی در تولید اسپان باند قابل بازیافت نمی باشند. استحکام کششی و پایداری پارچه های پلی استر نسبت به پارچه های PP بالاتر است. علاوه بر آن پارچه های پلی استر به راحتی رنگ شده و با تجهیزات معمول قابل چاپ هستند.اسپان باند پلی استر

  • پارچه های اسپان باند از هر دونوع نایلون6 و نایلون6-6 ساخته میشوند. نایلون ها دارای انژری شدیدا بالا بوده و بنابراین نسبت به پلی استر و پلی پروپیلن گران تر می باشند. پارچه های اسپان باند از نایلون های 6-6 با پوشانندگی و قدرت فوق العاده و در وزن های پایین حدود 10 گرم بر متر مربع تولید می شوند.

برخلاف الفین ها و پارچه های پلی استر، پارچه های نایلونی به آسانی آب را از طریق پیوند هیدروژنی بین گروه های آمید و مولکول های آب جذب می کنند.

  • اسپان باند پلی اتیلن:

خواص پارچه های اسپان باند پلی اتیلنی که با روش های سنتی ملت اسپان ساخته شده اند پایین تر از پارچه های اسپان باند پلی پروپیلنی است. اما پیشرفت های ایجاد شده در تکنولوژی پلی اتیلن ممکن است ساختار های اسپان باند را به خصوصیاتی که تاکنون با پلی پروپیلن قابل دسترس نبوده است، برساند. رتبه بندی پارچه های پلی اتیلنی در اواخر 1986 ارائه گردید.

  • اسپان باند پلی اورتان:

نوع جدیدی از پارچه اسپان باند که در ژاپن رونمایی تجاری شد پارچه های اسپان باند بر پایه ترموپلاستیک های اورتان بود. اگرچه پارچه های اسپان باند اورتان قبلا معرفی شده بودند اما این اولین معرفی تجاری این پارچه ها به بازار بود.اسپان باند پلی اورتان

در خصوص خواص منحصر به فرد برای این محصول ادعا شده است که اسپان باند پلی اورتان به خوبی برای مصارف پوشاک و سایر کاربردهایی که نیاز به استحکام و بازیافت مواد دارد قابل استفاده می باشد.

  • اسپانباند ریون :

بسیاری از انواع ریون با استفاده از روش های وت اسپینینگ  در شبکه های اسپان باند قابل تهیه هستند. از مهمترین خصوصیات پارچه های اسپان باند ریونی میتوان به نرمی ، لطافت و خصوصیات سطحی مناسب پارچه است.

علی محمدی

علی علاقه زیادی به تکنولوژی های روز دارد، او در وبسایتهای مختلفی کار تولید محتوای تخصصی را بر عهده دارد و در اسپان باند لند به عنوان سردبیر سایت فعال است

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام در مورد مواد ادتیو افزودنی به موادpp در پارچهای اسپان باند و راههای تهیه ان مشاوره و کمک میخواستم ..ممنون میشم

    1. باسلام و درود
      برای دریافت مشاوره با شرکت تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا